Sofia Wood
Välkommen till den här bloggen! Jag är författaren bakom kokböckerna ”Vinter hos Wood” och ”Chez Wood” men också den före detta marknadschefen som lämnade allt och nu försöker få ihop ett nytt slags liv som författare, bloggare och poddare med familj och tre barn. Här inne har vi engagerade samtal om jakten på lycka, om enkla saker gjorda med omtanke, om mat, inredning och konst, liv och politik. Vi är också jämlika, vänskapliga och vänliga.
Annons

”En underbar pod” och avsnittet om… min röst?

Sent sent igår natt låg jag och läste Underbara Claras blogg i jakt på ett inlägg som jag tipsats om och halkar då in på det senaste avsnittet av Clara och hennes kollega Ericas podcast En Underbar Pod.. Höstpremiär och allt, vad roligt att de är tillbaka tänker jag och trycker på play.

Annons

Men så visar sig avsnittet till merparten handla om  MIN röst. Nej nej, inte min symboliska röst utan min faktiska röst, hur jag, personen Sofia, pratar.

Hur den är så överdrivet feminin och mjuk och viskande och kanske till och med nästan en parodi på en kvinna analyseras det om. Ericas dotter gapskrattar när hon hört mig  och visst, Erica avslutar avsnittet med att det här kanske ligger hos henne och hennes bondbörd i relation till den överklass jag spekuleras komma från (vilket jag inte gör men det är egentligen inte relevant).

Annons

För att, för mig, som är den faktiska personen som används som det mest extrema och allra fånigaste av exempel för att illustrera tesen så känns det såklart inte alls som att avsnittet är en funderande väg fram till någon slags intressant slutsats utan det känns ju i princip bara som en stor podcast som vill visa att jag är fel på exakt alla sätt och vis?

Erica berättar att när hon träffat kvinnor som förkroppsligar ”det nya fina feminina” så som jag gör så känner hon sig bedömd och avklädd. Och det är ju intressant för det är ju exakt så jag känner nu?

Ja vad vill jag komma till egentligen? Clara är ju duktig på att ryta ifrån på sin egna blogg så kanske jag kan få anamma det lite nu också?
För undra hur det skulle vara ifall vi var lite bättre på att komma ihåg att det finns riktiga personer bakom de här skärmarna vi omger oss med. Och att det då också vore mer passande att prata om fenomen såsom Ericas ”nya fina feminina” utan att göra det i form av specifika individer, och kanske med lite bättre research om man ändå känner att man tvunget vill lyfta fram en viss person.

 

240 kommentarer till “”En underbar pod” och avsnittet om… min röst?”

  1. Estelle skriver: 24 september 2020 kl 09:07

    Vill bara säga ta inte åt dig. Gör din grej, du gör den ofantligt bra. ❤️


  2. Josephine Aune skriver: 24 september 2020 kl 09:07

    Du är du❤️Alla är sin egen person, unika. Det är ju det som är det fina. Och det är det som är så ljuvligt med att följa dig här, i boken (och nya boken som jag beställt och längtar efter) och i era tankar, känslor, inspiration i podden. Kvalitet på alla nivåer från er. Tack Sofia och fortsätt att skapa från hjärtat. På ditt sätt, i din rytm och takt. Din sfär och syn på saker och ting, din känsla inspirerar och är älskad av så många❤️


  3. Emma skriver: 24 september 2020 kl 09:11

    Var tvungen att lyssna på det avsnittet av den där podden jag aldrig hört talas om innan och jag vet inte vad jag ska säga förutom att det är vidrigt. Stor kram!


  4. Amanda skriver: 24 september 2020 kl 09:54

    Hej! Jag orkar inte ens lyssna på det där avsnittet för det intresserar mig inte så mycket (lyssnar knappt på poddar men ja kanske olägligt att göra dålig research)… men har på olika sätt stött på det där nu i olika flöden som jag följer.

    Och vill bara säga att jag verkligen känner med dig och att det måste va jättejobbigt hela grejen. Rösten är verkligen en känslig personlig grej.

    Men också vill jag säga att jag tycker din reaktion varit så fin och den mest rimliga eller vad man ska säga, vilket är ganska stort av dig tycker jag och inte alls en självklarhet när man är den som blivit sårad. Men det går ju helt i linje med intrycket av dig som person i stort. Mycket av kritiken har varit så himla i linje med den rätt tråkiga cancel-kultur vi lever i, men tycker inte du faller dit alls. Tycker alltid du skriver så bra och är så mogen och vettig och liksom genomtänkt var det jag ville säga och jag är imponerad av att du visar det än en gång i en så känslig situation.


  5. Linnéa skriver: 24 september 2020 kl 09:58

    Stor kram till dig!


  6. Ia skriver: 24 september 2020 kl 09:59

    Såååå trist!! Vuxenmobbning och galet. Vem har företräde till vad som är rätt? Och kan vi inte bara få vara som vi är? Kram!


  7. Lop Nor skriver: 24 september 2020 kl 10:09

    Måste erkänna att jag också har irriterat mig på hur du fraserar i din och Elsas podd.
    jag upplever det ofta som tillgjort och ett försök att vara överdrivet mjuk och feminin.
    Men mjukheten ör ju inte konsekvent, t ex talar du på ett annat sätt när jag sett dig i TV-inslag.


    1. jojo skriver: 24 september 2020 kl 13:53

      Alla låter ju alltid lite annars i röstinspelning än live i t.ex tv. Då ljudet i radio m.m blir mer koncentrerat. I tv finns det ju många andra ljud omkring och ljudet studsar annars.


  8. Johanna skriver: 24 september 2020 kl 10:35

    Inte hört podden än, men det låter helt bissart! Tillåter sig folk vad som helst? Ska det vara så svårt att vara lite …snäll?
    Tycker du gör helt rätt i att lyfta fram det här. Skapa diskussion!
    Heja!


  9. Emma skriver: 24 september 2020 kl 10:41

    Har lyssnat på podden nu, känns som vuxenmobbing. Finns även något starkt patriakalt i att raljera om en annan kvinna pga hennes ljusa röst. Det gör mig obekväm. Stor kram till dig <3


  10. Eli skriver: 24 september 2020 kl 11:10

    Jeg tenker kanskje at denne episoden av podden er en planlagt og kalkulert del av Underbaraclaras merkevarebygging? Hun har jo skrevet en del om det på sin blogg i det siste, hvordan hun skal være en motsats til andre bloggere/instagrammere der ute. Hennes image skal liksom være den som ryter ifrån, den som «sier det som det er», den ujålete og tøffe dama fra norr – motsatsen til andre bloggerne fra storstaden. Da behøves også en person som kan symbolisere motsatsen – da tenker jeg at du ble valgt utifra at du har denne mer «mjuke» stilen?

    Forstår at det ikke er morsomt å bli analysert på den måten, særlig ettersom du fortsatt er ganske ny som offentlig person. Men kanskje det hjelper hvis du tenker på det slik: For å bli parodiert i en av de største poddene så har du blitt veldig stor i bloggmiljøet på ganske kort tid! Det er bra jobba!


  11. Lisa skriver: 24 september 2020 kl 11:13

    Du är helt fantastisk och en så stor källa till inspiration för så många människor. Det Clara och Erica ägnar sig åt är renodlad mobbning, och de borde verkligen skämmas.
    Sluta aldrig att vara du <3


  12. Karolina skriver: 24 september 2020 kl 11:20

    Men herregud, aldrig lyssnat pa derad podd och kanner att det kommer jag nog inte gora heller. Jag forstar inte alls hur nagon kan kritisera och vara elak mot personer, aven om man sager dom rakt ut eller pa internet gomnd bakom en skarm. Jag tycker verkligen att har man inget fint / snallt att saga sa ska man absolut inte saga nagot.
    Du ar du och helt perfekt som du ar.


  13. nicolina skriver: 24 september 2020 kl 11:29

    Sofia ❤️
    Vet egentligen inte vad jag skulle kunna tillföra till detta som inte redan har sagts flera gånger om redan, förmodligen inget. Men vill ändå skriva att jag (och SÅ många andra) tycker att du är fantastisk! Och att jag hoppas innerligt att du snart ska kunna skaka av dig denna orättvisa härmning och analysering av din röst, usch så lågt… Även om Clara & Erica inte kommer kunna göra avsnittet ogjort så hoppas jag verkligen att de ödmjukar sig nog till att be om förlåt. Kan man inte be om ursäkt när man märker att man gjort en annan människa ledsen, om än oavsiktligt, så är det ett rejält (!!) lågvattenmärke.
    Personligen blir jag lugn av att lyssna till dig, jag har aldrig gillat att laga mat och stressar lätt upp mig i köket, men det är alltid så otroligt tryggt att vägledas igenom ett recept av dig. Alla dina recept som jag testat har dessutom blivit magiska och jag får mer och mer självförtroende för varje rätt som blir bra. Så tack för det! Du känns så helhjärtad och snäll och genuin i allt du tar för dig och delar med dig av så man vill verkligen inget hellre än att hänga med dig via Instagram mm. Hoppas verkligen du orkar fortsätta ❤️ Ta hand om dig! Kram


  14. Lisa skriver: 24 september 2020 kl 11:33

    Låter såå sjukt. e får fler lyssnare. Ska aktivt INTE lyssna på podden så den inte får fler lyssnare. Älskar din röst! <3<3<3


  15. Frida skriver: 24 september 2020 kl 11:49

    Har inte lyssnat på podden och tänker absolut inte göra det nu. Vill bara säga (precis som så många andra) att jag verkligen uppskattar dig och din röst. Du förgyller mina sociala medier 💖


  16. Olivia skriver: 24 september 2020 kl 11:55

    Åh snällasnällasnälla ta inte åt dig. Vidriga människor som verkar ha tappat alla hjärnceller då de inte verkar fatta att de sysslat med publik mobbning som de heller inte kan stå för eller be om ursäkt för. USCH! Jag ÄLSKAR din röst och blir lika ledsen med dig.


    1. Anna B skriver: 24 september 2020 kl 16:59

      Men snälla nån att kalla någon för vidrig och att ha ”tappat alla hjärnceller” – vad är det då? Är inte det mobbing? Önskar att Sofia kunde säga ifrån här, kommentarerna efter inlägget ovan angående vad som sagts i ”En underbar podd” är inte direkt konstruktiv kritik, om vi säger så.


  17. Lop Nor skriver: 24 september 2020 kl 12:02

    Har nu lyssnat på podd-avsnittet i fråga. Kan förstå att du känner dig träffad.
    Men faktiskt gör de en analys av ett samhällsfenomen. De tar upp flera andra kvinnor poddar, bl a podden Della Q.
    Och jag tycker att de har rätt. Det finns en trend att kvinnor viskar, lägger huvudet på sned och dompterar sin omgivning genom att vara ack så veka och svaga. Klassperspektivet är väl i hög grad relevant, det här en extrem Östemalmsmarkör. En sociolekt.
    Man kan nog inte räkna med att ha en stor podd, en blogg och ett instagramkonto med många följare och aldrig bli analyserad eller granskad. Det är inte din medfödda röst eller dialekt som de diskuterar – det är ditt sätt att tala, din frasering, din diktion, något som i mycket hög grad är inlärt och visar hur vi iscensätter oss själva och hur vill framstå för omgivningen. Det är oerhört intressant att prata om hur kvinnor väljer att framställa sig för omvärlden. Vad vinner kvinnor på att viska, vara mjuka och knappt höras?
    Sluta sticka på offerkoftan. bjud in Clara och Erica till er podd istället. Hellre än diskussion än gnäll och tycka synd om.


    1. Camilla skriver: 24 september 2020 kl 12:13

      Jag tänker ofta så här: ”Behöver jag bry mig? Påverkar det mig?”.
      Tror att många skulle må lite bättre om man brydde sig lite mindre om vad alla andra har för sig och moraliserar mindre. Så länge det inte är olagligt eller någon kommer till skada så spelar det väl egentligen ingen roll vad folk har för sig, hur de pratar, vad de tar på sig eller dylikt. Försöker att koncentrera mig mer på mig själv och mindre på andra som man kanske stör sig på av någon anledning. Det leder ingen vart.
      Eller så kanske jag är ovanligt liberal i min hållning.


      1. Lop Nor skriver: 24 september 2020 kl 15:15

        Ja du Camilla ”det är säkert du som är ovanligt liberal i din inställning” som du säger.
        Nja, det där låter mest som att man vill framställa sig själv som lite finare och snällare än
        alla andra. Men har du tänkt på att det du skriver också kan sammanfattas med det gamla
        ordspråket ”sköt dig själv och skit i andra”? Och det är kanske inte låter lika sympatiskt!

        Folk som agerar på den offentliga arenan och som gärna vill påverka, ha lyssnare och läsare, måste nog också förstå att denna publik har åsikter. Påverkan ifrån influencers är inte längre enkelriktad. Även vi i publiken har rätt att tala om för influencern vad vi tänker.


        1. Camilla skriver: 24 september 2020 kl 16:38

          På riktigt tror jag att mycket i samhället hade varit bättre om folk struntade att lägga sig i/ha åsikter om saker andra gör jämt och ständigt. Jag tycker faktiskt att ”sköt dig själv” inte är så dumt emellanåt.
          Så klart ska man agera om man tror att någon far illa eller dylikt men att moralisera och ondgöra sig över andras val av saker i livet tycker jag bara är småsint och trist.
          Låt folk göra sina egna val och acceptera att vi alla väljer olika!
          Att klanka ner på någons röst/dialek/tonläge är faktiskt ganska elakt rent ut sagt. Det är inte att ha åsikter om ett företag (vilket en bloggare nuförtiden är), det är mer av högstadiefasoner.


    2. Sandra Westman skriver: 24 september 2020 kl 12:55

      Hej!

      Jag håller med LOP NOR. Efter att ha lyssnat på podden efter att ha läst ditt inlägg känner jag att jag inte riktigt förstår din reaktion. T.ex. tycker jag inte att de utpekar dig som (eventuell) överklass särskilt tydligt. Jag förstår att du som person självklart reagerar, det är ganska naturligt när man blir påhoppad, men jag håller inte med dig i din analys som i princip framställer det som att avsnittet handlade om dig och din röst på ett negativt sätt.

      Jag vill tillägga att jag tycker mycket om dig och din röst och konsumerar det du producerar i princip i alla kanaler samt har köpt kokböckerna.

      Kram!


      1. Marie skriver: 27 september 2020 kl 21:07

        Hæ? Jeg hørte på denne podden nå, på grunn av dette her, og det er jo absolutt direkte på Sofia som person. De snakker jo om måten hun snakker på og implisitt faktisk hvordan hun er som menneske (siden hun er eksempelet på denne ubehagelige og kontrollerte feminiteten som de snakker om). Jeg synes dette var en stygg måte bruke andre for å gjøre seg selv interessant – man kan sitte sånn og tulle med venner om forskjellige kjendiser, men å si noe sånt og vite at den du snakker om kommer til å høre det, og alle andre også – nei. Det sier veldig mye om de som lager podden, da, de fremstår som ekstremt ubehagelige og kalde i sin måte å tenke på.

        Mulig jeg er litt partisk siden jeg har veldig sansen for deg, Sofia, og ikke bryr meg om disse andre i det hele tatt, men sånn får det bli 🙂


    3. Anna skriver: 24 september 2020 kl 14:12

      Det här är så intressant! Håller precis på att läsa om det här i en kurs, och precis som du skriver så handlar det inte om den rent fysiska rösten, utan om hur den används och modifieras i olika sammanhang, vilket man gör både medvetet och omedvetet beroende på vilka åhörare man har och hur man vill framställa sig själv. Såklart har man en ”grundröst” som är svår att ändra, men mycket i ens tal är möjligt att påverka, paralingvistiska element som exemplen här, talhastighet och viskning. Sen kan man ju analysera Clara och Erica tillbaka, för även de har sina egna sätt att använda rösten för att framställa sig som rejäla norrländskor, för att markera avstånd från sörlänningar och sånt som de tycker är töntigt. Ingen är utan ett visst mått tillgjordhet när man pratar till en publik.


      1. Lop Nor skriver: 24 september 2020 kl 15:30

        Spännande med kurs om detta. Jag tycker att Klara och Erica är något på spåren i sin podd.
        Det är sällan vi vågar tala om klassmarkörer, men rösten och sättet att tala är verkligen en sådan.
        Varför får vi inte diskutera det? De som söker det offentliga ljuset, kan väl inte samtidigt, säga att mig får ni inte prata om!
        Nu är jag ledsen och då skall alla be om ursäkt.
        Även om de har rätt i sin diskussion.
        Lättkränkthet och ledsenhet är den nya härskartekniken.
        Den som fäller första tåren på Folkungagatan har vunnit.
        Räknas tårar i Umeå lika mycket?
        eller är de mer värda om de fälls i Stockholm?
        Är växelkursen för tårar på Östermalm, högre än på Södermalm och är den högst på Mossebacke?
        Kan man ju också fundera på.


        1. Eva skriver: 24 september 2020 kl 20:37

          Vilken otroligt konstig kommentar! Säger mest något om den som yttrade den.


          1. Anna skriver: 24 september 2020 kl 21:48

            Tycker att det var en helt rimlig kommentar, med tanke på att stockholmare oftast ses som individer snarare än representanter för sin ort eller sociala klass ( förutsatt att de inte kommer från förorten, då är det tvärt om), medan småstads- och landsbygdsbor oftast har svårare att bli sedda som individer. Stockholm är sett som normen, som neutralt, och dess invånare verkar ha svårare att se sig som en del av något som kan analyseras, medan man friskt drar ”lantisar” över en kam. T ex upplever jag som talar utpräglat dalmål att jag får representera mitt landskap och får höra av stockholmare att jag ”pratar dialekt”. De själva tycker sig inte ha någon dialekt alls. Hade ögonbrynen höjts på samma sätt om rollerna var ombytta, om Claras snabba västerbottniska hade härmats av stockholmare och setts i samma perspektiv, i en analys om språkets makt? Förmodligen inte. Vi är vana att höra folk härma andra dialekter och lägre klasser, och det perspektivet på resten av landet har normaliseras. Hade samma hatiska kommentarer vällt in på den här bloggen om Sofia hade härmat Erica? Jag tror inte det. Som person i offentligheten kan man inte räkna med att ingen kommer analysera vad man gör eller hur man beter sig, och även fast det var klumpigt av Erica att uttrycka sig som hon gjorde så är hatet mot henne och Clara som jag sett på flera ställen inte i paritet med vad som skett.


            1. En skåning som är van att få sin dialekt förlöjligad skriver: 28 september 2020 kl 06:28

              Lop Nor och Anna, håller fullständigt med er. Bra rutet!
              För övrigt verkar självdistans vara en helt förlegad egenskap, tråkigt tycker jag.


    4. Jessica E skriver: 24 september 2020 kl 14:58

      Jag håller med Lop Nor och skrev om det ovan för att ge lite perspektiv. Var absolut lite klumpigt av Clara och Erika? men det var ju absolut inte alls så illa och onyanserat som jag först trodde när jag läste Sofias inlägg.


    5. Elinn skriver: 24 september 2020 kl 17:25

      Om jag som akademiker som bott länge i en internationell miljö kommer tillbaka till Norrköping med en mer stockholmsk dialekt och svänger mig med statsvetartermer med vänner som inte alls har levt det livet så har de ju rätt till sin upplevelse av mitt sätt att tala på som ”lite överklass” och högfärdigt. Hur vi lever våra liv och vilka miljöer vi lever i kommer ju att påverka oss som personer och därmed också belysa det genom förändrade dialekter, sociolekter, specifika ord, hur vi beskriver fritid, mat, kläder etc. Det handlar inte om att förändra sin person för att passa andra (och absolut inte sin röst), men att vara öppen för vad man själv representerar som privilegierad person. Jag tror att vi alla mår bra av lite självdistans och öppenhet för de samtida fenomen som vi tar till oss och reproducerar.


    6. Nike skriver: 24 september 2020 kl 19:05

      Jag håller helt med om analyserna av tex Lop Nor och Sandra W. Känns viktigt att lyfta frågan i samma perspektiv här som de faktiskt gör i podden, dvs till att handla om ett fenomen som berör saker som kvinnlighet, medvetenhet och klass, och inte enskilda individer. Jag har lyssnat på podden och tycker inte att den handlar om dig Sofia, mer än att ditt sätt att prata på i podden lyfts som ett bland flera exempel.

      Precis som nämnts tidigare så har du flera plattformar med många lyssnare och läsare, vilket du tjänar en hel del pengar på. Det är ditt jobb och jag har tolkat det som att du värnar om att inneha en viss professionalism i din roll som influencer. Då kan jag tycka att det är ganska märkligt att förvänta dig att du aldrig ska behöva bli analyserad eller omnämnd i annat än odelat positiva sammanhang (även om jag inte heller tolkade diskussionen i podden som negativ).


      1. A skriver: 24 september 2020 kl 19:55

        Håller helt med NIKE här ovan, uppfattade inte podden som kritik mot din röst i sig. Och tycker väl att ett inlägg som det här bara bidrar till mer ”mobbning” fast åt andra hållet då…. inga snälla kommentarer mot Clara och Erica nu varken här eller på deras Instagram.


    7. vilja skriver: 1 oktober 2020 kl 22:36

      wow! så Sofia får inte använda SIN PLATTFORM att uttrycka sig angående något som är direkt kopplat till hennes person?Offerkofta MY AS!


  18. Ellinor skriver: 24 september 2020 kl 12:17

    Jag gillar verkligen din röst!


  19. Elin skriver: 24 september 2020 kl 12:24

    Har tidigare inte lyssnat på podden ifråga men var genuint förvånad av jargongen, och att single out en individ är så elakt – det är mobbning. Hur en pratar är sällan något konstruerat, det är definitivt inte ”det nya feminina”, som för övrigt inte ens diskuterades. Jag vill egentligen inte spä på en analys av hur du pratar, men jag älskar det. Finner din röst både inspirerande, trygg och tröstande. Både i ordval, målande beskrivningar och tonläge. Plus härligaste skrattet. Snälla fortsätt med podden ❤️


    1. Maria skriver: 24 september 2020 kl 12:42

      Mobbning innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier inom en social grupp. Det kan involvera våld eller hot om våld och kan förekomma på arbetsplatser, i skolan, inom grannskap osv. Riktigt så långt ska vi kanske inte gå? Det devalverar begreppet. Man kan bli sårad, känna sig förlöjligad osv, men jag tror att man också ska försöka luta sig tillbaka och fundera på syftet bakom ”påhoppet”. Jag tror inte att syftet var att såra Sofia, eller de andra som nämndes. Lika lite som jag tror att det varit syftet när de i tidigare poddar pratat om Ernst Kirchsteiger, Maria Montazami med flera. Uppenbarligen var detta extra känsligt för Sofia, men det påstår de sig inte ha känt till. Om man ska hårddra det är det svårt att prata om någon annan alls, annat än i positiva ordalag; man vet aldrig vad folk har i bagaget. Att aldrig kunna kritisera, eller ha spaningar om olika fenomen, tror jag inte är rätt val för medierna.


  20. Anna skriver: 24 september 2020 kl 12:26

    Hej!
    Konstigt att människor stör sig. Din röst är UNDERBAR. Jag pratar bred bondsvenska och ser inget tillgjort i just din röst. Jag kan förstå vad dom försöker visa exempel på, men känner inte att du platsar. Att dom sen låter en sjuttonåring gå loss och såga dig totalt var extremt oproffsigt. Där hade dom kunnat klippt bort en hel del (kanske allt).


  21. Karin skriver: 24 september 2020 kl 12:26

    Sofia!
    Först: din röst är underbar och du har ett mycket angenämt sätt att lägga fram dina analyser genom att tala lugnt, målande samt att du ger dig själv utrymme att tala klart i hela meningar. Inte alls som besitter den förmågan eller modet. Älskar att lyssna på dig!
    För det andra: började förstås lyssna på podden men klarade endast av hälften. Skulle inte kalla den för mobbning men den är elak. Liksom oreflekterad elakhet förklädd till analys av ett samtidsfenomen. I kommentarsfält har parhästarna kommenterat det som att de analyserar ett intressant fenomen men de ror det verkligen inte i hamn. Så grund analys. Rätt chockerande faktiskt från två kvinnor som uppenbarligen inte är helt ointelligenta. Möjligen finns ett klass- och ett regionalt perspektiv som de inte lyckas utveckla eller ens bygga upp utan snarare totalt sabbar genom att dra in dig och din röst i det hela.


  22. L skriver: 24 september 2020 kl 12:27

    Selling pointen med deras pod är att det är en kvinnoduo i Västerbotten som har ordet? Nej, du kanske inte är från ekonomisk överklass men kulturell absolut..? Med det sagt onödigt att bygga ett avsnitt med din röst som exempel, men tyckte kanske att de mer diskuterade det som ett bredare fenomen med dig som exempel för att förstå vad de åsyftar. Tycker också Clara var bra med att poängtera att det mjuka sättet också är ett sätt att ta för sig, och med det feministiskt? Alltså att man tar lång tid på sig, att det verkligen är ett sätt att ta för sig för att man förväntar sig tystnad när man pratar, att man inte slår sig fram. Jag lyssnade på avsnittet och kände att detta mest var storstad vs landsbygd från två kvinnor i Norrlands inland? De diskuterar sina klasskomplex osv. Ord som ”bondebörd”, och jo, även om du och Elsa absolut inte är på något vis exkluderande så tror jag att er pod med detaljerat snack om inredning grundat i gedigen kunskap (kulturell överklass) väcker den reaktionen hos en del. Det tycker inte jag är konstigt. Det kanske framförallt att de diskuterade din röst i kanske 2 minuter. ”Nya fina feminina istället för bullriga män” (citat). Ta det som en komplimang från Norrland för sjutton! Jag tyckte att det var en intressant spaning? Inte ett Stockholms-perspektiv kanske och med det inte intressant för oss härifrån, men ändock intressant.


    1. Julie Skattebu skriver: 24 september 2020 kl 15:11

      Dette! Som Clara påpeker flere ganger i podden så er det fantastisk at det går an å bli hørt ved å gjøre det motsatte av å heve røsten. Vi har alle lært at vi må være grove og høylytte for å ta plass og så kommer det en ny bølge hvor det er mulig å ta like mye plass ved å bruke helt andre virkemidler. Det er et kompliment! Men det får også oss som er litt grovere i kantene og som har vokst opp i gummistøvler og allværsjakke på landet milevis unna universiteter og annen kultur til å føle at vi tidvis lukter litt ”gammel pung” (for å bruke Ericas ord).


  23. Magdalena skriver: 24 september 2020 kl 12:49

    Din röst är fantastisk Sofia! Tack för all inspiration och kunskap du sprider 🙂


  24. S skriver: 24 september 2020 kl 13:23

    Om jag fick välja en poddröst att lyssna på så är det din! Herregud jag blir så arg – deras avsnitt var hemskt, fyyyy!


  25. Anna skriver: 24 september 2020 kl 14:09

    Jag är ledsen för att du blev sårad. Förstår det. Jag hoppas du läker snabbt och att du fortsätter med din grej- du gör det du gör väldigt bra! Tack för all varm inspiration. Kram


  26. Isabella Jedler skriver: 24 september 2020 kl 14:38

    Spyr när jag såg det av en vän på Instagram och har uppmanat mina följare att anmäla dem för mobbing och trakasserier så hoppas jag att det raderas!!! Inte okej någonstans ❤️ Och du har många bakom dig som backar dig!


  27. Marie skriver: 24 september 2020 kl 14:52

    Hej. Varje dag läser jag 6 olika bloggar, där ingår Underbara Clara och din Sofia Wood, ibland lyssnar jag även på era respektive poddar. Efter ditt senaste inlägg, lyssnade jag på Claras och Ericas podd, för att själv bilda mig en uppfattning. För mig är det näst intill obegripligt, hur de faktiskt förlöjligar Sofias röst och drar jämförelser med exempel på kvinnor som utöver härskarteknik genom sitt sätt att tala m.m. självklart kan ämnet, åsikten tas upp och diskuteras m.m , men att välja ut en person som skall ge ansikte till dessa åsikter är ren och skär ett respektlöst, omoget, elakt och mkt dåligt valt sätt att göra det på. Sofia, jag förstår om du blev sårad men det säger en hel del om dem och inget om dig. Kram


  28. Amanda skriver: 24 september 2020 kl 15:00

    <3 Du är fantastisk.


  29. Maria skriver: 24 september 2020 kl 15:03

    Jag gillar din röst, du låter så behaglig!


  30. Mik skriver: 24 september 2020 kl 15:09

    För mig är det centrala att även OM man skulle tillhöra en viss grupp så då ger det INGEN rätten att uttrycka sig nedsättande mot eller karikera en enskild individ bara för att man av olika skäl ifrågasätter den gruppens förmodade värderingar eller hållning, sätt att tala, klädstil etc. Att såra en människa är ingen bra väg framåt för att få fram ett budskap eller skapa debatt.


  31. Annika skriver: 24 september 2020 kl 18:20

    Så oerhört elakt och obegåvat. Brist på tolerans och att uppskatta mångfald. Trist att Du ska behöva lyssna på den smörjan! Fortsätt vara och uttrycka dig precis som du gör och känner för själv🌷🤗👍


  32. Ann skriver: 24 september 2020 kl 19:32

    Jag orkar inte läsa alla 208 kommentarer, men du borde kanske ha hanterat det här lite proffsigare.? Du har ju en stor plattform, vad förväntar du dig? Kritik får vi alla, det tillhör livet. Du tjänar dessutom en massa pengar på ditt bloggande,så att gråta ut kanske inte alltid funkar så bra? Dags att växa upp?


    1. jojo skriver: 25 september 2020 kl 00:26

      skärp dig! vuxenmobbning är aldrig ok!


  33. Emma skriver: 24 september 2020 kl 19:43

    Jag förstår att man kan ta illa upp när något sånt här händer, det gör jag verkligen. Det jag tycker är väldigt tråkigt är den elitiska tonen jag ser hos vissa i detta kommentarsfält, då i synnerhet mot norrländska- och landsbygdsmänniskor. Och ni undrar varför många här uppe vill slippa södra Sverige och folket därhän.

    Breaking news! Alla som bor i Norrland är inte snusspottande, outbildade bondlurkar. Vi är helt normala, precis som ni själva. Och jag skulle i all ärlighet hellre ta de snusspottande, outbildade människorna som finns överallt i det här landet för att slippa elitistiska töntar som ärligt verkar tro att sättet du pratar på höjer ditt värde. Töntar.


  34. Helena skriver: 24 september 2020 kl 19:55

    Jag läser din blogg, lyssnar på din podd, följer dig på Instagram osv. Att jag gör det beror givetvis på att jag gillar ”dig” eller snarare det som företaget Sofia Wood levererar. Jag har dock väldigt svårt att förstå din synvinkel här, även om jag kan förstå att du blir ledsen. För det första uppfattar jag inte det som att du är något slags target utan att du är ett av flera exempel på ett fenomen som dom försöker analysera och förstå. Och dom påstår sig heller inte komma med sanningar utan ursäktar sig själva en helt del osv. Sedan tänker jag att det inte är världens konstigaste grej att ens röst talas om när man är en väldigt stor poddare? Jag tycker inte alls att detta går att jämföra med när någon kommenterar liknande på skolan, ibekantskapskretsen eller liknande vilket många i kommentatorsfältet verkar tycka.


  35. Åsa skriver: 24 september 2020 kl 20:35

    Lyssnade på podden och tänkte vuxenmobbning på hög nivå. Konstigt att inte Clara backade och bad om ursäkt, istället att sånt skall man tåla , jag har fått så mycket skit….. Men det är väl ingen ursäkt för att mobba andra. Väldigt osympatiskt av Clara, jag som har gillat hennes blogg men nu vet jag inte. Men eran podd Billgren&Wood lyssnar jag varje vecka gillar er skarpt ❤️.


  36. Cecilia skriver: 24 september 2020 kl 20:44

    Hej vill bara skicka lite pepp och kärlek <3 så himla illa att man som kvinna alltid ska bli dömd och dissekerad. Tack för allt fint du delar med dig av!


  37. Line skriver: 24 september 2020 kl 20:46

    Et «interessant samtidsfenomen» jeg har lagt merke til er at en del kvinner med mer brautende og høylytt stil mener det må være greit å si hva som helst om hvem som helst bare man sier at man synes det er «interessant å diskutere et fenomen», og gjerne følger opp med at den man snakker om er for skjør, ikke har humor, ikke ønsker at det skal være takhøyde og eventuelt også ikke er smart nok til å skjønne at man representerer et fenomen og ikke seg selv. (Hvem har egentlig så stor selvdistanse at man ser på seg selv som en representant for en spesifikk gruppe eller et symbol det er verdt å diskutere? Det kan umulig være sunt?) Man kan faktisk ikke gjemme seg bak ordet «analyse» og bable i vei om egen fortreffelighet, og forvente at det skal være ok, når det lyser igjennom at man strengt tatt bare har lyst til å snakke om at man ikke liker en annen type kvinne enn det man er selv. Hvis man føler seg liten eller avkledd ved siden av en annen type kvinne enn det man er selv må man jobbe med det, ikke prøve å skape mindre rom for kvinner som velger annerledes, ser annerledes ut, snakker annerledes, prioriterer annerledes eller har andre verdier enn en selv. Poenget må være at alle kvinner må få lov til å definere selv hva deres kvinnelighet innebærer. Det er ikke opp til verken menn eller andre kvinner å avgjøre hva som er riktig måte å være kvinne på. At noen er annerledes enn meg betyr ikke at deres måte å være på umulig kan være sann og bare er iscenesatt, det betyr bare at de ikke er helt like meg? Jeg har sett flere argumentere med at Sofias reaksjon gjør kvinner til noe skjørt det ikke går an å tulle med. Jeg tror det kan være lurt for dem å huske at vi kvinner ikke er en gruppe som skal og kan behandles helt likt. Sofia har rett til sine følelser, det har alle andre også. Og vil man absolutt diskutere et «kvinnelig samtidsfenomen» som man ikke liker så kan det være greit å huske på at det går helt fint å gjøre det på en måte som ikke skaper mindre rom for andre. Og hvis man absolutt vil håne en helt bestemt person så må man nesten stå inne for at det er nettopp det man gjør. Å si at man «bare er interessert i en god diskusjon» er en nedrig hersketeknikk.


  38. MIRIAM skriver: 24 september 2020 kl 20:53

    Det är inte Sofias plattform eller dess innehåll som får kritik. Det är hennes röst och sätt att tala som förlöjligas. Två vuxna människor som härmar andra i etern, det är bara osmakligt och elakt. Och att dessutom försvara sitt beteende trots att man vet att det har sårat en annan människa, ja det är lågt och omoget. Att be om förlåtelse BARA av den anledningen att man vet att man har gjort en annan person illa, är det minsta man kan göra. Oavsett om man tycker att det är rätt/fel.

    Sofia, i mina ögon är du en genuint omtänksam person som kan ta kritik och som ständigt visar att du är mån om att inte göra andra illa. Jag hoppas att du inte låter detta göra dig illa, stor kram till dig <3.


  39. Marie skriver: 24 september 2020 kl 21:01

    Oj, så intressant att läsa denna post och kommentarer. Nu har jag varken hört din röst eller deras program, men förstår att det kom som en chock att höra ngn snacka om en själv som du gjorde. Dock tror jag du får ta det som en komplimang, att du blivit så känd att du tas upp i andra sammanhang. Jag tänker på alla skämt och när folk gör komiska sketcher på Kristina Lugn eller Ernst: Så ta det som en komplimang bara, inget du behöver ligga sömnlös över. Något annat jag funderat över är när du och Elsa tagit upp bloggkommentarer. Är inte det en liknande grej? Du har varit bra att hålla dig på den fina linjen så att det funkat väldigt fint, men ibland har det blivit i mitt tycke mobbing när det tas upp och sen kommer hela drösen av bloggkommentatorer som påtalat hur vidrig den som skrev kommentaren är. Utan admin då gör nada. Det tycker jag nog är värre ärligt talat eftersom den personen varken har en plattform eller kändisskap alls. Bara en tanke. Jag tycker iaf din blogg är bäst <3


  40. Julia skriver: 24 september 2020 kl 21:47

    💕


  41. Jenny skriver: 24 september 2020 kl 22:03

    Har redan kommenterat det här, men det har följt min tanke hela dagen, så jag måste göra några ytterligare reflektioner och tillägg. Läste just UnderbaraClaras bemötande av kritiken på sin blogg och jag blir så förvånad. Hon verkar inte förstå skillnaden mellan profession och person. Hon verkar mena att det är fritt fram att både kritisera och driva med någon som har en stor plattform och därmed har inflytande. Oavsett om det är riktat mot personens profession eller person. Det är ju en sak att kritisera samarbeten eller annat som man som influenser gör professionellt. Men att häva att personangrepp hör till kategorin som ”vi kvinnor tål och kan ta” det gör mig smått mållös. Vad har din röst med saken att göra. Du är ju inte i humorbranschen där kollegor roastar varann till höger och vänster och såna typer av påhopp är en del av yrket och därmed kan förväntas. Och när blev Clara uttolkare för alla kvinnliga influensers privata sfär. Som sagt, såga ett samarbete om man tycker det känns för ”köpt”, men blanda inte in en persons unika egenskaper i det, där rösten definitivt ingår. Vart tusan går gränsen annars? Och att sen att hon blockat alla kommentarer i ämnet, ja vad säger man…


    1. jojo skriver: 25 september 2020 kl 00:29

      håller helt med! blev chockad när jag nyss läste Claras inlägg. vaddå att kvinmor ska tåla sådant. fy så fräckt inlägg av henne!


      1. Mikaela skriver: 25 september 2020 kl 10:36

        Som det står ovan, det är stor skillnad på att kritisera någons profession eller person. Om man inte har något snällt att säga om en person så kan man låta bli att säga det, med det sagt förringar jag inte vikten av att få diskutera härskartekniker eller ”fenomen”, förstår bara inte varför man måste selektera ut någon eller några personer specifikt och analysera dem öppet? Det måste gå att diskutera saker utan att alltid peka ut någon. Det absolut märkligaste för mig är oförmågan att be om ursäkt. Om man gör någon ledsen säger man förlåt, det finns inte på kartan att man säger till den som blivit sårad att du måste kunna skratta åt dig själv eller att vi tycker inte att vi gjorde dig ledsen, det är helt verklighetsfrånvänt för mig. Tycker inte heller att Sofia har startat något drev, de valde att diskutera hennes röst i sin podd, vad trodde dom skulle hända?


  42. Lina_S skriver: 24 september 2020 kl 22:45

    Jag älskar din röst – precis som den är! Den är så behaglig att lyssna på, så mjuk, inkännande, personlig och helt enkelt DU. Fortsätt vara du och var precis som du är! Jag älskar att lyssna på dig i podden!

    Och till Clara och Erica vill jag bara säga: Vad tänkte ni på? Tänkte ni för en sekund hur det skulle landa? Vad tillför det? Inget… Har man inget bra att säga kan man lika gärna vara tyst.


  43. Anna skriver: 25 september 2020 kl 09:08

    Vi lever i en helt otroligt ytlig värld där småsaker kan bli enorma. Så mycket dravel det finns och att folk har tid och möjlighet att sitta och kommentera och reta upp sig på olika röster. Själv sliter jag varje dag på mitt jobb med vad jag anser vara ett viktigt arbete. Är såå trött på allt vad blogg, influencer och youtuber heter. Gör något vettigt!


    1. Karin E skriver: 25 september 2020 kl 09:14

      Ärlig fråga – varför både läser och kommenterar du då?


      1. Anna skriver: 25 september 2020 kl 09:24

        Ja du Karin E för att jag någongång kanske också har en ledig stund över och då faktiskt kan tänka mig att läsa just Sofias blogg för att hon är en av dom vettigaste.


  44. Sandra skriver: 25 september 2020 kl 11:27

    Nej, fy vad ledsen jag blev av det här. Jag har inte lyssnat på avsnittet men jag blev mobbad av en kille i högstadiet flera år för min röst. Och inte enbart för att det var fel på min röst utan för att min röst likande en annan persons som han inte kunde stå ut med.

    Så himla bra att du ryter ifrån! Det vågade jag aldrig göra.


  45. Isabelle skriver: 25 september 2020 kl 16:04

    Bra inlägg. (Bättre än deras svar). Smart, väl argumenterat av dig. Var inte ledsen. De har 1000% fel.


  46. Lina skriver: 25 september 2020 kl 18:08

    Jag tycker att det var en lite förvirrad spaning av Erika som blandade ihop kvinnorna från mötena som inte ger nån respons med kvinnor med mjuk röst. För jag tror inte att du Sofia hade varit en sån kvinna på ett sånt möte. Det är uppenbart att Erika inte hört på petite-poddarna där tonen och tempot är annorlunda. Det var också tydligt att Clara varken hängde med eller höll med om resonemanget.
    Men jag fick lite aha-upplevelser av att lyssna på det och tyckte mig läsa in lite avundsjuka… Lite som när kvinnor klagar på smala kvinnor? 😉


  47. Fröken K skriver: 25 september 2020 kl 20:58

    Jag vill bara skicka en kram. Är så ledsen att du o din röst avhandlades på ett sätt som sårade dig i en podd. Usch.


  48. Jennie skriver: 26 september 2020 kl 13:05

    Freedom of speech kan användas till så mycket bra och viktiga saker och så väljer människor att trycka ner kvinnor på det här viset. Jag blir ledsen i hjärtat och arg på dessa två som utnyttjar sina plattformar till att sprida hat. Tack för en bra blogg och att du använder din röst till att behandla teman som berör och inspirerar.


  49. Emma skriver: 14 oktober 2020 kl 22:47

    Nä fy fan! Så besviken jag blir på Clara. Det trodde jag Verkligen inte om henne. Men alltså….att racka ner på hur någon pratar, eller andra egenskaper hos en människa är Riktigt Lågt. Oavsett om man vill göra en politisk gimmick av det. Så gräsligt lågt.
    Jag för min del älskar din röst – för att den förmedlar livsnjutning i mina öron.


Dela på:
Laddar