[caption id="attachment_26967" align="alignnone" width="900"] Bukowskis Modern Art +. Design 598. Foto: Patrick Miller[/caption] På en av de första större fotograferingar jag gjorde för Bukowskis fanns ett helt ljuvligt Svenskt Tenn-skåp av Josef Frank. För mig var det första gången jag såg något som likande det klassiska Flora-skåpet i verkligheten och det var en omedelbar och fullkomligt förälskelse att se den vackra möbeln så nära. [caption id="attachment_26962" align="alignnone" width="900"] Modernity, Flora[/caption] [caption id="attachment_26963" align="alignnone" width="900"] Modernity, Flora[/caption] Skåpet, som har modellnummer 852, sägs ha ursprunget till dess inspiration i Carl von Linnés sommarbostad Hammarby. I sovrummet där täcks nämligen väggarna av handkolorerade kopparstick av de botaniska skrifterna Plantae Selectae från 1700-talet och när Estrid Ericson 1930 besökte Hammarby ska hon ha blivit så inspirerad att hon sedan hemma hos sig själv i Stockholm klädde sina egna väggar med blomsterplanscher av fransk flora. [caption id="attachment_26966" align="alignnone" width="900"] Upsala Auktionskammare, Important Sale 2020[/caption] Josef Frank inspirerades sedan i sin egna tur av Estrids tolkning och så utkom skåpet 852 1937, nästan 200 år efter att de första kopparsticken satts upp i Linnés sommarbos Bukowskis Modern Art +. Design 598tad. I min egna tur stod jag sedan där ute på ett fotografering på ett tomt slott på 2000-talet, fullkomligt fascinerad att en möbel kan vara så vacker och dekorerad men samtidigt så enkel. Modellen 852 är känd som ett av Franks alla tidigaste i Sverige men redan i Wien ritade Frank liknande skåp för sin egna firma Haus & Garten, och ett av dem finns i den permanenta samlingen på Hofmobiliendepot - Möbelmuseum i Wien. De exemplaren, som är otroligt ovanliga, är ofta klädda i bomullschintz eller helt enkelt målade med frihand. [caption id="attachment_26964" align="alignnone" width="900"] Jacksons, Flora[/caption] [caption id="attachment_26965" align="alignnone" width="820"] Jacksons, Flora[/caption] Jacksons har ett helt otroligt exemplar som verkar ligga i gränslandet mellan Svenskt Tenn och Haus & Garten stilen, och frågan är om det inte är vackrast av dem alla. Enligt proveniens har det skåpet ägts av Bo Pfannenstill, vars moster var Anna Frank, Josef Franks fru. Bo och Kerstin Pfannenstill bodde i en funkislägenhet i Kolgahusen i Malmö som de inredde nästa uteslutande med Svenskt Tenn och vid ett fåtal tillfällen har det kommit ut fantastiska möbler ur det boendet på marknaden. Sättet många av de vackra Floraskåpen tillverkades på är på något sätt extra fint tycker jag, till och med för att vara i Svenskt Tenns unika anda. Runtom i Stockholm köpte man nämligen antikvariskt in planschverk, framförallt ur Lindmans Flora, och så fick kunderna sedan välja det utförande de önskade vid beställning, vilket gör skåpen inte bara hantverksmässigt vackert gjorda, de har ytterligare en nivå av konstnärlighet till sig som gör dem än mer unika. [caption id="attachment_26959" align="alignnone" width="900"] Bukowskis, Höstens Moderna 569[/caption] Det finns även andra versioner, ett underbart exemplar från 1937 som såldes 2012 på Bukowskis var klätt i Franks blommiga chintztyg Fatima som gjordes 1925-30. [caption id="attachment_26960" align="alignnone" width="900"] Bukowskis, Modern Art + Design 598[/caption] [caption id="attachment_26961" align="alignnone" width="900"] Bukowskis, Modern Art + Design, 598[/caption] Just skåpet jag såg på fotograferingen skiljer sig ytterligare från de mer klassiska Flloraskåpen då det klätts med Sydenham Edwards handkolorerade botaniska gravyrer ville gör utförandet än mer unikt. Jag tycker man kan se en skillnad i att det är lite mindre poetiskt och snarare aningens mer djärvt, tycker ni inte? Med största sannolikhet kommer jag själv aldrig äga ett Flora-skåp men hade ni ens kunna ttänka er något mer passande hemma hos oss? Jag får drömma vidare och köpa ytterligare en trisslott innan jag går och hämtar på föris.