För ett par veckor sedan klubbades Flora Yukhnovichs verk I’ll Have What She’s Having för 2 253 500 £ på Sothebys Contemporary Art Evening. Det är anmärkningsvärt med tanke på att att Yukhnovich är född 1990 och verket målades 2020 men kanske framförallt då utropet var 60 - 80 000 £. Svindlande summor men också en spännande indikation om ett konstnärskap påväg mot stjärnorna men som på många sätt fortfarande ligger i startgroparna. Jag attraheras av sättet Flora Yukhnovich leker med abstraktion och tydliga referenser till klassisk konst och det sätt kvinnlig skönhet ofta porträtteras genom en detaljerat granskande manlig blick. I petiten, den text som berättar om verket i auktionshusets katalog, refererar Sothebys till fête galante och den typen av romantiska, lekfulla och erotiska underton som finns i det franska 1700-tals måleriets porträtteringar av adelskvinnor på gungor med kjolar som bylsas upp mot höften, av dansande hov och sömniga unga fårahederskor med rosiga kinder och djupa urringningar. Och det är tydligt att Flora Yukhnovich hämtar fritt från konstnärer såsom Jean-Antoine Watteau, François Boucher, Giovanni Battista Tiepolo, Nicolas Lancret, vars typiska exempel Blindbock finns i Nationalmuseums samling. Sättet Flora Yukhnovich skickligt lånar från den onekliga skönhet som det klassiska måleriet besitter, men med en skarp samtidsblick förvränger avbildningen ger en sån otrolig energi och dynamik till hennes verk. Nakenheten finns där, naturen finns där och lekfullheten finns där men ingen porträtteras för att betraktas och därför skiftar hela maktordningen. Det är mer en upplevelse än en betraktelse, som att vi få se skönhetens väsen snarare än dess avbildning? Abstraktion är också en konstform som historiskt tillhört manliga konstnärer, såsom så mycket i konsthistorien gör. Yukhnovich själv säger att hon tycker om att leka med båda de två konsthistoriska könstillhörigheterna i rokokons femininitet och abstraktionens maskulinitet. Men hon fortsätter också: “But really abstraction and figuration don’t feel separate to me. They are two different points in the same process, part of a spectrum which ranges from very loose, abstracted marks through to tightly articulated figuration. I do want the resulting paintings to remain open and ambiguous despite their figuration. The viewer has to fill in the looser areas in their mind and I hope that leads to a multiplicity of different readings” - Flora Yukhnovich, Ibid. För den som attraheras av det genomvackra och undersköna är detta den perfekta balansgången, precis på rätt sida av det banala. Den som ändå hade 2 253 500 £.