Vi har pratat en del om stil och stilhistoria här, jag är väldigt intresserad av det och kanske framförallt hur estetik kan vara ett fysiskt uttryck för tankar och värderingar om livet och samhället under den tid som stilen uppstår, som filosofi inkapslad i ting. Att hänge sig åt att titta på möbler, lampor, mattor, skåp och konsthantverk är på ett vis att uppleva och förstå historien och när man gjort det länge nog så ser man också kopplingar, strömningar, utveckling och idé. Allra mest spännande är det att titta på pionjärer och stilmakare, och hur de drivit utvecklingen framåt. [caption id="attachment_20867" align="alignnone" width="1960"] Firma Svenskt Tenn, Anna Petrus & Estrid Ericson[/caption] Men det är också något att navigera nogsamt kring idag, det är inte min personliga upplevelse att det här driver ha-begär och en slit och släng, byt-ut kultur som inte går att kontrollera men komplicerade frågor kring konsumtion är en stor del av diskursen idag, i alla rum och bör såklart vara det. Se bara på Svenskt Tenn som visar utställningen Välkommen till Biosfären, en utställning om den komplexa relationen mellan klimatet, normer, etik och ekonomi istället för att visa produkter och nyheter på bästa yta i butiken på Strandvägen. Jag tänker att fördjupa sig här och att visa vackra ting och drömma betyder inte att allt man uppskattar behöver man äga, och vi måste kunna prata om saker, samlande och intresse utan att hetsig konsumtion, det har jag fullt förtroende för att vi alla är vuxna nog att kunna balansera i. Nåväl, vad jag ville skriva om idag är Swedish modern, begreppet som myntades under sent 30-tal och användes för att visa svensk design under världsutställningen i New York 1939: Swedish Modern – A Movement Towards Sanity in Design. [caption id="attachment_20861" align="alignnone" width="1960"] Josef Frank, ”Flora”[/caption] [caption id="attachment_20860" align="alignnone" width="1960"] Carl Malmsten, ”Redet”[/caption] Swedish Modern är sprunget ut värderingar som är ska relevanta idag och som passar tidsandan vi är i precis nu: en mjuk mänsklighet, hemtrevnad, hantverk, kvalitet, lätthet och bekvämlighet. Swedish Modern ersatte den kantigare, kalare funktionalismen och med sin mjuka, friare estetik hängav man sig konstnärligare ideal. [caption id="attachment_20862" align="alignnone" width="1600"] Josef Frank ”Celotocaulis”[/caption] [caption id="attachment_20864" align="alignnone" width="460"] Blombord, okänd formgivare. Bukowskis[/caption] [caption id="attachment_20868" align="alignnone" width="1500"] Otto Schultz för Boet[/caption] Organiska former, naturmaterial, en finkänslighet inför balans och en enkel elegans tillsammans med stora möster och varma färger. Välmående och ganska borgerliga ideal på många sätt. Josef Frank är en förfigur, likväl Bruno Mathsson, mattor från Märta Måås Fjetterström, Carl Malmsten och självklart Estrid Ericson och hennes Svenskt Tenn. Personligen älskar jag även Otto Schulz, Greta Magnusson Grossman och varför inte Arne Norell. [caption id="attachment_20863" align="alignnone" width="1960"] Harald Elof Notini[/caption] [caption id="attachment_20858" align="alignnone" width="1960"] Otto Schulz[/caption] Otto SchultzVad säger ni, är inte det här precis var vi befinner oss just nu i värderingar också? Och hur ställer ni er till inspiration i relation till konsumtion?