Ingen plats på internet kan var komplett utan en lovsång till Georgia O’Keeffe. Konstnären vars verk och betydelse nästan är för stor för att adressera, på en egen frekvens. Engelskans otherworldly är ordet som fyller mig när jag tänker på O’Keeffe, för det är hela hennes person och värld som existerar i en egen, mer upplyst dimension. Att titta in där är som att förstå hur stor konst ändå måste vara rörd av något gudomligt, en uppvisning av att själen existerar, att världen inte bara att vetenskap och logik utan också ande och känslovärld. [caption id="attachment_20911" align="aligncenter" width="816"] Flower Abstraction, 1924[/caption] Vad som är intressant med henne är att under hennes oerhört produktiva liv, med en oeuvre som sträcker sig över 70 år, är hon relativt självständig från övriga influenser, och när hon, tidigt, kommer i kontakt med sitt egna uttryck är hon det sedan trogen. Blommor, natur, skelett och landskap i sin yttersta essens, med nyanser, ljus och en färgrikedom som är såväl livfull och lugn samtidigt. Georgia O’Keeffe föddes 1887 på en bondgård i Wisconsin, det andra av sju syskon. Vid 10-års ålder har hon bestämt sig för att bli konstnär men hennes första år av konststudier, mellan 1905-1908 var relativt nedslående, då hon tränades i att måla efter tidens ideal av realism och traditionellt måleri vilket inte var vad hon själv ville. 1912 när hon studerade under Arthur Wesley Dow börjar hon hitta sitt personliga uttryck där konsten får var en visualisering av hennes känslovärld och abstraktion. Några av de kolteckningar hon gjort i den här nya stilen skickade hon till en vännina i New York som i sin tur visade dem för fotografen och konsthandlaren Alfred Stieglitz, som sedan ställde ut dem med en stor framgång. O’Keeffes och Stieglitz förhållande blev både professionellt och privat och senare skulle han lämna sin fru Emmeline för Georgia. Deras förhållande blev av stor vikt för hennes utveckling och under de tidiga åren i New York började Georgia genom Alfred umgås i kretsar av banbrytande tidiga amerikanska modernister. [caption id="attachment_20914" align="aligncenter" width="679"] Blue Flower, 1918. Black Iris 1926[/caption] Hennes egna stjärna är ändå den som lyser klarast, och runt mitten på 20-talet är Georgia en av USA:s viktigaste konstnärer både i konstnärlig betydelse såväl som monetär, 1928 säljs sex av hennes blommålningar för då hissnande $ 25 000. Jag kan tillägga att hennes verk Jimson Weed såldes för $44 400 000 av Sothebys 2014, ett rekord för en kvinnlig konstnär. Blommålningarna upplevs än idag av många som kvinnliga genitalier, även om O’Keeffe själv hävdade att de inte var det och det till stor del anses vara en utdaterad tolkning. [caption id="attachment_20894" align="aligncenter" width="702"] Black Mesa Landscape, New Mexico / Out Back of Marie’s II, 1930[/caption] Och även om New York är tongivande i Georgias tidiga liv och karriär är det ändå New Mexico som de flesta förknippar mest med hela hennes varelse. Från 1929 och framåt bor O’Keeffe under stora delar av de efterföljande åren där, starkt influerad av det dramatiskt karga landskapet, ursprungsbefolkningens konst, färgerna och naturen. Hon skriver i ett brev 1929: "I wish you could see what I see out the window—the earth pink and yellow cliffs to the north—the full pale moon about to go down in an early morning lavender sky . . . pink and purple hills in front and the scrubby fine dull green cedars—and a feeling of much space—It is a very beautiful world." [caption id="attachment_20895" align="aligncenter" width="620"] Ram’s head white Hollyhock and Little Hills, 1935[/caption] Vidsträckta Ghost Ranch, platsen som hon först hyr i många år och sedan till slut tillåts köpa en av byggnaderna på, blir hennes permanenta hem efter att Stieglitz dör 1949. Huset ser ut som en förlängning av den karga marken och här blir det också tydligt att hennes sätt att inreda är unikt, nyskapande och oerhört modernt. [caption id="attachment_20916" align="aligncenter" width="721"] Tulip Chair, Knoll och Calder mobil[/caption] Mobilen som är en gåva från den nära vännen Alexander Calder, textilierna, de moderna möblerna av Eames, Saarinen och Bertoia för att nämna några, den asiatiska keramiken, allt är både i kontrast och harmoni med väggar och golv som är nästintill stampade ut jorden. Samma unikitet gäller hennes egna stil, den evigt närvarande OK-broschen är även den en gåva från Calder i kombination med hattarna, sjalarna och de stora slagen på hennes kappor är maskulina, dramatiska och enkla. Georgia O’Keeffes värld är ett eget universum som är så minimalistiskt, explosivt känslofyllt och bedövande vackert. [caption id="attachment_20918" align="aligncenter" width="700"] Bertoia Bird Chair och Saarinen Tulip bord[/caption] Under de sista åren är Georgia återkommande mycket sjuk och förlorar med tiden mer och mer av synen, livets ironi. Att hon är nästintill blind hindrar henne dock inte att skapa och med hjälp av flera assistenter är hon fortfarande verksam in i det sista. Den 6:e Mars 1986 dör Georgia O’Keeffe, då 98 år gammal och lämnar världen lite mindre spännande. [caption id="attachment_20898" align="aligncenter" width="804"] Sky Above Clouds IV, 1965[/caption]