Häromveckan fotograferade Mira och jag belysning hemma hos oss, jag har nämligen skrivit en liten belysningsskola för Rum21 som jag jobbar med, om hur jag tänker med lamporna här hemma både ur funktionell men också rent estetisk synvinkel. Det är nämligen en stor belysningskampanj på rum21.se just nu med massor av belysningsikoner med upp till 30% rabatt och i samband med det ville de ha mina tankar om hur jag själv resonerat här hemma. För om det är någonting jag lärt mig i takt med att jag bott på fler och fler ställen så är det att antalet lampor i princip aldrig blir för många och att de verkligen fungerar som ett verktyg för att lätta upp och mjuka till rum. Vackra lampor kan vara som konstverk, formstarka och skulpturala utan att det känns svårt eller krystat, som rummets smycke utan att det behöver vara så krångligt. Min stil tenderar att dras mot någonting ganska mjukt och feminint och allt som oftast gammalt, men när det kommer till belysning tycker jag och att balansera det genom att introducera hårdare, lite modernare element. Därför älskar jag Kvist-lampan formgiven av svenska Jonas Bohlin som hänger i vårt vardagsrumstak. Där hade det spontant kanske varit mer självklart med en gammal kristallkrona, men rummet behöver inte mera av den varan utan det industriella råa gör hela rummet gott och föryngrar det lite. Den här Akari-rispapperlampan av Isamu Noguchi var faktiskt det först jag köpte till den här lägenheten, innan vi ens hade flyttat in. Den väger knappt nånting och flyttas runt här hemma när jag får feeling, jag tycker om att ställa den lite skevt mot ett hörn eller snett in i rummet för att ljusa upp mörka platser och låta inredningen komma bort från väggarna. På våra auktionsfyndade nattygsbord står Louis Poulsens lilla PH 2/1. De är kromade med opalglasskärmar. Jag tycker de är perfekta här eftersom de smarta skärmarna är designade så att de inte bländar, vilket passar utmärkt här där man ligger med ansiktet så pass nära själva lampan. En bra sak att tänka på när man inreder ett rum är att nästan alla miljöer mår bra av inslag av svärta, det ger en fin finish och känsla av att knyta ihop inredningen och förstärka andra element och färger. Det är lampor ett utmärkt för, såsom här i vår Cobra-lampa i fönstret eller 60-tals klassikern Pipistrello. Den är designad av arkitekten Gae Aluenti, som också formgett vårt soffbord i glas. Visst ni förresten att Gae designade interiören till Musée d'Orsay på 80-talet och en av mycket få kvinnliga formgivare under den italienska design-guldåldern? Pipistrello har fått sitt namn för den fladdermusliknande skärmen som nästan glöder när den är tänd. Alla rum är inte lätta att belysa utan kommer med alla möjliga slags begränsningar. Vi har en drygt 10 meter lång smal korridor med sänkt tak på ena sidan lägenheten och där har jag satt den här spotskenan som heter Star. Den är diskret och enkel men för att göra den lite roligare har jag istället för vanliga spotlights (det är en E14-sockel) satt runda lampor i klarglas. Vi har inte dimmer här men det har jag löst genom att använda 3-stegslampor som man med ett klick växlar mellan stark, medium och svagt ljus - smidigt va? Det har jag förövrigt också på Akari-rislampan för maximalt mys för den är tänd på kvällen. En sak man kan att tänka på när man hänger upp lampor är höjden de hänger i. Både ur rent funktionell synvinkel, såsom i att en en lampa över ett matbord eller soffbord inte ska blända en eller knocka en i huvudet men igen är det även något rent estetiskt. Ett exempel på det kan handla om hur lampan ses ur andra rum - i vår hall hänger Örsjös Hobo och den sänkte jag faktiskt nästan 10 cm från sin ursprungliga höjd för att man skulle kunna se den i sin helhet inifrån vårt sovrum också. Synd på så rara ärtor liksom. Sist men inte minst - belysning är inte enbart elektrisk. Jag älskar Karskrona Lampfabriks lilla Nattlampan i mässing, den har ett helt unikt vackert sken samtidigt som den faktiskt ger mycket ljus - motsvarande sex ljus om man vrider upp den till högsta styrkan. Visste ni att de är svensktillverkade sedan 1884 och att man i produktionen fortfarande använder många av de maskiner som funnits sedan det sena 1800-talet? Det tycker jag är fint att veta, lite svensk designhistoria såhär också. Kika in på Rum21.se för att se mer, och missa då heller inte hela det breda sortiment av kvalitativ design från stort till litet. Med koden Wood15 sparar du 15% på alla ordinarie priser i hela sortimentet - perfekt om du har en designfavorit du haft span på ett tag! Koden är giltig till och med den 3:e oktober.