Eftersom min termin fortfarande var igång under jullovet och jag pluggade en hel del då har det känns som denna veckan, den mellan termin två och tre, var mina riktiga mellandagar. Det har känts väldigt kravlöst, jag har väntat in de sista tentamensresultaten, lagat ganska mycket mat och gjort lite nya recept, läst på inför nya terminen som börjar på måndag. Vi har fått en lista på förkunskaper som behöver repeteras innan nya terminen som börjar direkt med hjärtinfarkt och hjärtsvikt och jag har därför framförallt repeterat cirkulationssystemet utifrån de kompendier jag gjorde när vi läste fysiologi, läst lite ny litteratur och gjort gamla T3-tentor i läkemedelsberäkning. En av de bättre saker jag gjort pluggmässigt är att inse att jag måste rita allt för att det verkligen ska sätta sig. Om jag har gjort det kan jag plocka fram bilden ur minnet senare. Detsamma gäller text, om jag har ritar upp textblock och sammanhang kan jag visualisera det senare och på så sätt minnas och förstå. Min optimala process går till såhär: läs eller lyssna och anteckna samtidigt löpande för hand på ett sammanfattande vis. Använd egna ord där det är möjligt. Rita sedan upp exempelvis anatomiska strukturer, processer eller mindmaps och sammanhang i resonemang eller olika teorier. Sammanställ detta i sammanfattande kompendium med bild och text som blir grunden för att bygga terminshäften för hela kurser. Om det gäller exempelvis medicinsk vetenskap är det enklast om kompendierna löpande bygger på strukturen etiologi - symptom - patofysiologi - behandling - omvårdnad/ egenvård. Läs igenom kompendierna några sista gånger inför tentamen - skriv tentamen. Läser du en utbildning som jag gör där så mycket man lär sig är påbyggnadskunskap på tidigare terminer sitter man på en guldskatt som man kan gå tillbaka och repetera ur, precis som jag gjort nu inför T3. Jag har tänkt en hel del på att det är exakt såhär som waldorfpedagogiken går till. Vi antecknade och gjorde bild och textfyllda terminshäften, tecknade och fyllde på precis såhär. Visserligen skiljer det sig åt på så vis att vi inte läste och antecknade ur annan litteratur utan det var läraren som föreläste eller högläste men i övrigt är det mycket likt. Jag vet att många tycker PBL är krångligt för att det är så självständigt och jag kan verkligen hålla med i att det tidvis är frustrerande att känna att man sällan bara kan serveras ett svar - men är inte detta i själva verket effektivt läromässigt?